tiistaina, joulukuuta 20, 2011

Onko kirkkoministeri Räsänen luterilainen vai amerikkalainen evankelikaalifundamentalisti?

Syrjivät moralistit eivät siedä aitoa moraalia
ja ihmisarvon protestanttisen ehdotonta solidaarisuutta:

  • "Räsänen asettaa kirkon demokraattisuuden kyseenalaiseksi 

    - Kirkkoministeri ja sisäasiainministeri Päivi Räsänen puuttuu Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan poikkeuksellisen voimakkaasti kirkon toimintaan.  Hän vetoaa hallinto- ja jopa perustuslakiin"


Kirkkoministeri Räsänen ei ymmärrä, että emme elä enää roomalais-katolisessa kirkkovaltiossa.

Kirkkoon kuuluminen ei ole pakollista eikä kansalaisuuden ehto. Ei saisi olla. 
  
Enää. 1922 saakka suomalaisten oli pakko kuulua kirkkoon Ruotsin valloittamilla alueilla. Kirkolla oli käytännössä juridinen oikeus tuomita vankeuteen ja raskaisiin sakkoihin kirkon tapavaatimusten mukaan. 
  
Paavin ja kuninkaan despoottinen valta yksilön ja kirkon määrittelyssä on kumottu jo valtion perustuslain toimesta.

Räsänen ei ymmärrä lainkaan protestanttista ihmiskuvaa ja maailmankuvaa.
 
Ei edes ns. protestanttista regimenttioppia kirkon erillisyydestä valtiosta ja kirkon vallan purkamisesta yksityiselämään puuttumisessa. Räsänen sotkee vakavalla tavalla vanhaa despoottisen paavin vallan teologiaa moderniin demokratiaan. Piispat sotkevat myös regimanttioppia nähdessään valtionkirkon osana valtiota ja eliitin hegemoniaa kulttuurikontrollissa.

Onko piispojen reaktio taas pseudosielunhoidollinen teologinen bulimia, hyssyttely ja nöyristelevä anteeksipyyntely kiljuvien moralistijalopeurojen hengellisen luokittelurasismin ja epäprotestanttisuuden edessä? Homot ristille? Hevimusiikin kannattajat puulaatikkoon? Liberaalit hirteen (vaikka ovat valtaosa kirkon jäsenistä)?
Uskonpuhdistus roviolle?
Ovatko piispat viidesläisten ja lestadiolaisten narttuja kirkkopolitiikassa? Miksi kirkko tukee epäluterilaisia ja mielenterveydelle vaarallisia lahkoja?
  • Esimerkkinä kaverini teki itsemurhan Räsäsen taustajärjestössä kansanlähetyksessä, kun hänet tuomittiin sen päätoimistossa helvettiin avoliitto-rakkaussuhteesta. Työkaverini taas hyppäsi viidesläisten heterovaatimusten takia tornista alas.
Onko kirkolla punaista lankaa?

What Would Luther Do?

Kirkkoministeri Räsänen on elänyt kansanlähetyksen propagandan opetuksen alaisuudessa ja se viidesläisyys on taas amerikkalaisen evankelikaalisuuden rahoittamaa ja vuosikymmenien yhteistyön hapattamaa.


Se moralistisesti hyvin jäykkä  evankelikaalisuus taas perustuu julmalle kalvinismille, joka uskoo mm. kirkkovaltioon ja kirkon johtajien väkivaltaiseen vallan tavoitteluun "pakanoiden" pois pyyhkimiseksi yhteiskunnasta.


Kalvinismi taas oli vain uusioversio vatikaanin kirkkovaltiopolitiikasta ja käännytyshistoriasta. Hitler oli käytännössä kalvinisti mm. veriuhtusopin ja valtion uskonnolis-ritualistisen kansalais-puhtaus-arjalaismoralismin kautta.

Natsien maailmankuvassa oli hyvin samoja paranoidisia oppeja ja oman yhteisön lahkohengen ja erilaisuuden hysteerisiä hahmottamistapoja.


Tämä on vaikea ideologiahistoriallinen kuvio, jota ei voi ymmärtää ilman kirkkohistoriaa ja teologian merkityshistoriaa.

Räsänen ei voi hyväksyä syrjivien ja (seksuaali)rasististen järjestöjen kirkon seurakunnilta saamia rankaisuja rasismista  eikä hyväksyä protestanttisen kirkon tervejärkisten suomalaisten valtajäsenjoukon vaatimuksia humaanin ja protestanttisen tasa-arvon toteuttamiseksi inhimilliseksi organisaatioksi.
  • Tutkija, TT Ville Jalovaara ihmettelee ministeri Päivi Räsäsen Helsingin Sanomien yleisönosastossa esittämää voimakasta kirkkokritiikkiä. Jalovaaran mukaan Räsäsen esittämät kysymykset hallintolain mukaisesta menettelystä ovat niin vakavia, että niiden paikkansa pitävyys täytyisi tutkia.

Tuntuu todella vahvasti että nämä Lutheriin vetoavat  amerikkalaisen evankelikaalisuuden ja hygieniamoralismin viidesläiset saarnaajat eivät lainkaan ymmärrä Lutherin jatkuvan uskonpuhdistuksen käsitystä.

Mikään instituutio, ei edes kirkko, ei ole pyhä eikä uskonto ole ikinä minkään järjestön varassa olevaa uskonelämää vaan "uskonnollinen elämä" on vain yksilön uskonelämää ja hyvien ihmissuhteiden etsintää mystisen lähimmäisrakkauden seikkailussa.
Instituutio ei ikinä voi määrätä ihmisen ihmiskuvaa, uskoa ja seksuaalielämän ratkaisuja.

Tämä tausta uskonvapaudelle on protestanttinen yksilön uskon ja moraalin vapauden kapina instituutioiden ja lahkojen hirmuvaltaa vastaan.
Ihmisen yksityiselämää kirkko ei saa säädellä eikä tehdä seksuaalisuudesta rasistista jaottelutapaa "puhtaan" lahkon muodostamiseksi.

Fundamentalistit kokevat mm. erilaisen seksuaalisuuden uhaksi "pyhille" ja puhtaille uskovaisille. 
Taustalla on roomalais-katolisen kirkon tuhatvuotinen seksuaalisadismi mm. Suomen käännyttämistyössä, jossa kirkko on puuttunut julmasti  ihmisten ihmiskuvaan, yksityiselämään, ja varsinkin seksuaali-identiteettiin ja alistamalla on "osoittanut" kirkon olevan elämää säätelevä moralistinen valtakeskus. Henkisen väkivallan hinnalla ja depression velalla. 

Kirkko tai järjestö ei voi  myydä yksilöille moraalia, varmuutta ja uskoa, se on room.katolista harhaoppia.
Tämä on protestanttisen opin kirkas ydin : usko ja moraali on aina yksilön oma seikkailu ja valinta.
Kirkko tai viidesläinen lahko ei voi olla ikinä protestanttisen uskon ydin vaan vapaus on ainoa protestanttisen uskon ehto. Vapaus olla ja valita moraali ja uskon tavat.

Laajemmassa näkökulmassa suomalainen depressio, suomalaisten henkisen väkivallna taakka, johtuu pitkälle luontoläheisen elämänkatsomuksen tuhoamisesta ja luontaisan ihmiskuvan tuhoamisesta.

Vaikka Suomen totalisesta käännyttämisestä on kulunut satoja vuosia niin kyllähän suomalaisen sielu on rampa Vatikaanin roomalais-katolisen kirkon 1000 vuoden käännyttämistyön ja kuninkaan lailla valvoman kirkon pakkojäsenyyden, seksuaalimoraalin ankaran säätelyn ja kulttuurisen pakkokirkollistamisen tähden.

Kirkko käytti uhkailua ja häpeää alistaakseen suomalaiset kirkon ja kuninkaan alaisuuteen valtpolitiikan strategiassa.

Missään muualla Euroopassa kirkko ei ole ollut niin seksuaalihäpeäkeskeinen kuin Suomessa.

Siksi Räsäset ja amerikkalaisten evankelikaali/kalvinisti-saarnaajien (ensimmäisenä oli Billy Graham) käristämät fundamentalististit niin ahdistuneesti keskittyvät "puhtaaseen" "hetero"-seksuaalisuuteen mukamas uskonelämän keskuskohtana. Homot uhkana puhtaalle "perhe"-keskeisyydelle? Miksi pelottavana uhkana?
  • Taustalla on  lahkomentaliteetti, jossa häpäisemällä yksilön seksuaalisuus sidotaan lahkon määräysvaltaan kaikin keinoin ja mielikuviin vetoavilla mielettömillä uhkakuvilla.

Protestanttisen maailmankuvan ja kirkkokapinan päämäärä on purkaa kirkon ja lahkojen väkivaltainen ja suggestiivinen propagandavalta.

Protestantismi on yksilön vapaata uskonnollisuutta instituutioiden hirmuvaltaa vastaan.

Vapaus ja yksilön aito moraali on protestanttisen taistelun ja kirkkokapinan lähtökohta. Aina.
Räsäsen kaipaama usko Jumalaan tms ei voi syntyä yhteisön pakottamana ja painostamana - eikä varsinkaan minkään fasistisen seksuaalirasismin heterohysterian kautta.

Suomalaisen kirkkovaltion surullisena jäänteenä on kirkkolaki sekä jumalanpilkkalaki - ja sen kirkkoministeri, joka asettaa kaksi kirkkokuntaa muiden uskontokuntien yläpuolelle.

Siksi kirkkolaki sekä jumalanpilkkalaki on neutralisoitava ja poistettava mahdollsimman pian. Tai kaikille yhteisöille annettava samat demokraattiset toimintaoikeudet - mm. määrittelyvapaa avioliittoon vihkiminen ilman heteroseksuaalisia moraalihygieniamääräyksiä,  hautausmaat, jäsenten verotus ym.





  • Minkälainen Luther oli humanistina?

    "Kuten uskonpuhdistaja Martti Luther, joka näki korrektissa kaunopuheisuudessa petoksen siemenen, internetin kyberdemokraatit ajattelevat että toisten haukkuminen on omituisella tavalla rauhoittavaa.

    Kuten kyberdemokraatit, Martti Lutherkin näki ystävällisessä julkisessa keskustelussa jotain orwellilaisen pelottavaa. Illuusio harmoniasta todellisuudessa toteutuu vain Disneylandissa ja uskonnollisissa traktaateissa."

    Luther ei kehottanut kohteliaaseen sananvaihtoon despoottisen kristinuskon edustajien kanssa vaan selväsanaiseen konfrontaatioon ja vastakkainasetteluun. Mikään instituutio, kirkko, valtio tai lahko ei saa luoda lakeja, jotka asettavat uskonnot ja ihmiset eriarvoiseen asetelmaan elämäntapansa takia - kuten nyt Suomessa kirkkolaki tekee:

    Martti Luther ja vittuilun taito:


    Nettikeskustelun perinteet luotiin jo uskonpuhdistuksen aikana - Suomenkuvalehti




      




Ei kommentteja: