lauantaina, maaliskuuta 17, 2007

Anna Madonnan ruoskia


H&M-mainos
vetosi minussa syvästi sosiaalisen ihmiskuvan ymmärryksen perusteisiin. Ikonissa on nyt kyynelehtivä luuseri pelotteena, ja ruoskan varressa ylpeä Madonna.

Tätähän tämä on. Pakkomielteisen hyväksynnän hakemisen kulttuuria. Jokainen voi olla julkkis. Jokainen haluaa olla julkkis. Sääntöjen mukaan hyväksytty ja ihannoitu. Kategorian ulkopuolella kyynelehtivä outsider, ihaillen ihailtuja.


Se on aika järkyttävää, kuinka moni haluaa leiman otsaansa - ja leimata toisen ihmisen. Ihmiset rakastavat kategorioita. Kategoriat "edellyttävät" kuitenkin hierarkoita.

Useimmille määrittely on turvallisuutta.
Ei silloin nähdä määrittelemättömän mahdollisuuksia vaan vain tyypittelyitä, rajoja, paikkoja ja rooleja. Omaa rajallisuuden halua ei nähdä rajoittavana vaan "turvana".

Ne, jotka eivät tajua himoansa kategorisoituneeseen identiteettiin, haluavat kiihkeimmin kategorisoida kaikki muut ihmiset - ja kutsuvat sitä vain käytännölliseksi järjeksi eivätkä ymmärrä ollenkaan omia kategorisia rajojaan joita kouristuksenomaisesti pitävät yllä.

Silloin kategoriat kumoavat dynaamisen järjen.

Vaikka "biologisesti", havaintopsykologisesti on evoluution kannalta erittäin ymmärrettävää, että kaikki asiat täytyy kategorisoida nopean hahmottamisen takia niin silti sivistyksemme on päässyt vaiheeseen, jossa periaatteessa kunnioitetaan ja ihaillaan yksilöllisyyttä ja periaatteessa kaikki laki perustuu ihmisen vapaaseen tahtoon - eli jokainen voi totella muiden määräämiä lakeja.

Tämä nk yksilöllisyys - muotien mukaan. Valtasuhteiden mukaan.
Hyväksynnän mukaan. Paineen myötäisesti.

Kun ihminen, joka luulee olevansa yksilöllinen mutta haluaa ehdottomasti varmistaa että muut hyväksyvät hänen vaatteensa trendien tai ryhmäkulttuurin mukaisesti, ihminen luo harhaprioriteetteja. Hän varmistaa, että hänet kategorisoidaan jonkin kategorian mukaan. Määritelmien mukaan varmistettavaa identiteettiä. Ja sitä hurmaavan turvan tunnetta kategorian mukaan kutsuu sitten yksilöllisyydeksi.

Tämä uusin H$M Madonna- mainos:

http://www.hm.com/fi/
- napsauta SOUND-linkkiä ja vasemmalta sitten FILM
...on kirkuvin esimerkki tästä kivasta ja jännittävästä hierarkiamielikuvamaailmasta.


Kaipuu hierarkiaan on tiedostamisen sosiaalista evoluutiota - ja juuri lähtöisin rajallisten resurssien situaatiologiikasta. Kunnon kansalainen voi olla syyllisyydestä vapaa aikuinen kun täyttää ulkoiset kriteerit ja josta naapurit eivät puhu turhia.

Kuitenkin jyrkkiinkin hierarkiohin tukeutuvat ihmiset kieltävät ehdottomasti valtataistelun - vaikka haluavat määritellä itsensä muiden kautta ja tuntea hierarkisen sijoituksensa kautta turvallisuuden tunteita.

Ja tuntea riemullisen halveksunnan tai säälin tunteita hierarkisesti avuttomampia kohtaan.

Ei kommentteja: