torstaina, syyskuuta 11, 2008

Musiikin arvoitus


Oletko ihmetellyt, mistä on kysymys klassisessa musiikissa?
Voiko klassinen musiikki olla rockia ja soulia?
Voiko olla rockia ja soulia ilman Bachia?

Teemalta lauantaina uusi
Glenn Gould
-dokumentti klo 12.


Katso se, jos haluat ymmärtää mitä on, kun musiikki on koko elämä. Ja koko elämä musiikissa.

Oletko ajatellut, että klassinen musiikki on täysin mennyttä ja kuopattua?

Oletko koskaan kuunnellut yksin täysin keskittyneesti Bachia Glenn Gouldin soittamana?

Oletko oudoksunut ajatusta, että kaikki länsimainen musiikki perustuu Bachin oivalluksille, intuitiolle, persoonalle ja musiikimieltymyksille?

Oliko musiikki ennen verbaalista kieltä?

Ensi viikolla 14.9. klo 20.30 nähdään

32 lyhytelokuvaa

Glenn Gouldista.


Onko ajatus poikkeuksellisista lahjakkuuksista humpuukia?

Onko kaikki jo sävelletty?

Onko harmonisten musiikin lainalaisuuksien rajoissa mahdollista luoda rajaton määrä luovia ratkaisjua? Voiko musiikki kehittyä asymmetriseksi ilmaisumuodoksi ilman genrerajoja?

Kumpi on tärkeämpää, omaksuminen vai soveltaminen?

Onko "puhtaan" soittamisen (eli matkimisen), musiikillisen kopioimisen neuroottinen periaate tuhoisinta musikaalisuuden raiskaamista muusikon ensiaskeleilla?

Miksi korvakuulolta soittamista ei kunnioiteta ensimäisenä askeleena muusikon identiteetin etsimisessä?

Onko suomalainen ehkä maailman laajin musiikkikoulutusjärjestelmä sittenkin tosi lahjakkuuksia tuhoava systeemi, jossa painotetaan ja kunnioitetaan vain standardeja ja ahtaita "musiikin oppimisen" pakotettuja koulutustapoja?

Voiko luova oppiminen olla täysin yksilökeskeisten mieltymysten, oivallusten ja uteliaisuuden seuraamista ilman tulosvastuuta koulutusjärjestelmälle tai opettajan haluun vertailla oppilaita?

Voiko erityislahjakkuutensa toteuttamaton ihminen kasvaa tosi ihmiseksi?

Onko pohjoismainen "tasa-arvoisen samankaltaisuuden" periaate liian pitkälle viety musiikkiopetuksen tasapäistämis- ja sopeutumisehdoissa?

Saako lahjakas olla sopeutumaton ilman rangaistuksia?

Voiko todella "oppia" mitään todellista ja merkittävää ilman soveltamista ja luovuutta?

Voiko oppimisen enneltamääritelty pakko ja sopeutuminen tuhota ennennäkemätöntä luovuutta?

Miksi lehmät lypsävät paremmin Bachin konserttojen soidessa?




KEYWORDS :: televisio dokumentti henkilökuva nero autistinen autismi musiikin kielioppi semantiikka filosofia musiikkiluokka sibeliusakatemia sibelius valse triste akatemia kulttuurintutkimus kulttuuri haastattelu musiikkikoulu suzuki koulutus metodi metodologia fuuga der kunst die fuga johann sebastian mozart high school musical kaupunginteatteri musikaalisuus oppimismetodit vuorovaikutteinen tutkimus pisa nordic pohjoismainen skandinaavinen scandivian scandic lukio music finnish school system education

Ei kommentteja: