maanantaina, helmikuuta 15, 2010

Ihmeelliset uskonmenot TV1 - uskonto ja kuluttaminen

  Valkoinen mies selittää ennakkoluulojensa kautta:
Ihmeelliset uskonmenot
Tiistaisin, keskiviikkoisin ja lauantaisin TV1

YLE Areena video
1/8. Australaasia. Ihmiset näkevät hämmästyttävää vaivaa löytääkseen henkisen maailman. Pappi Peter Owen Jones kiertää vuoden ajan ympäri maailmaa ja eri uskontojen seremonioita. Värikäs matka alkaa Australiasta. T: BBC

Uskonnollinen identiteetti on formaalisesti rituaaleissa. Yhteisesti suoritettu rituaali yhdistää ja samankaltaistaa jäsenet maagiseen maailmanjärjestykseen. Erottaa muista ja puhdistaa pahasta.

Erottautuminen on rituaaleista ensimmäinen, fundamentaalisin ja selkein kognitio. Me ja muut. Meillä on meille tutut rituaalit. Me olemme joulu. Joulu olemme me.

Kuluttamista ja muotia leimaa tämä sama uskonnon erottautumisfunktio.

Haluamme merkitystä tuotteen kautta ja ostamisesta on tullut rituaali, joka tuottaa meille arvoa. Arvokkuutta. Erottautumista. Onnistumisen mielteitä. Pelastumisen konnotaatioita.

Erottautuminen on kuitenkin aina myös leimaantumista johonkin joukkoon. Onnistuneet. Viehättävät, Menestyneet. Coolit. Pois muista.

Rituaaleilla todistetaan samankaltaisuus ja sama maailmankuva. Rituaalit ja tuotteetovat todellistettuja uskomuksia.

Ehtoollisella tunnustat tarvitsevasi kirkon välittävää voimaa syntiesi poistamiseksi, aivan kuin shamaanin vastaanotolla tunnustat shamaanin taitojen ja hänen sielueläimen toimintaa ongelmien salaisten syiden selvittämiseksi.

Vapaamuurarit kieltävät olevansa erillinen uskonto mutta silti jäsenyyteen ja yhteisiin, muilta salattuihin rituaaleihin on tiukat ehdot ja rajat, joilla erottaudutaan muista ihmisistä (ja naisista). Käytännössä he ovat oma uskontomuotonsa initiaatiokehityksensä suhteen.

Buddha taisi olla ensimmäinen, joka perusti tunnetun filosofisen uskonnon.


Vapaamuurarit paljastavat osan saloistaan Ranskassa

(eivät rituaaleja)  - HS.fi

Wittgenstein
Certainly Wittgenstein worried about being morally good or even perfect, and he had great respect for sincere religious conviction, but he also said, in his 1929 lecture on ethics, that "the tendency of all men who ever tried to write or talk Ethics or Religion was to run against the boundaries of language," i.e. to talk or write nonsense. This gives support to the view that Wittgenstein believed in mystical truths that somehow cannot be expressed meaningfully but that are of the utmost importance. It is hard to conceive, though, what these 'truths' might be.


Rappaport
centers on the ambivalent role of language in human evolution, which introduces new content and flexibility into human ideas of desirable, creative, moral, and imaginary orders, but also permits lies. Ritual, he concluded, is the universal basis for establishing trust, given the possibility of linguistic dissembling and falsification."



Uutisia uskontojen ilmiöistä ja paljastuksista:

 


 ___________________


Viimeistään ruotsinkielisessä Rauhan Sana -lestadiolaisessa herätysliikkeessä Pietarsaaressa paljastunut insesti sai Kirkkohallituksen perheasiain johtajan Martti Eskon reagoimaan.  "Tässä on myös kirkon johdolla vastuu. Ei ole vain herätysliikkeiden sisäinen asia, että pyhistä pyhimmät tekevät karkeimpia tekoja, mitä voi tehdä", jyrähtää Esko, jolla on kirkossa suurin asiantuntemus lasten hyväksikäyttöön liittyvistä ongelmista.
Pyhistä pyhimmät??

Ei kommentteja: