perjantaina, maaliskuuta 11, 2011

Madeleinen kirous - tragedia on parasta saippuaoopperaa





Ruotsalaisen Olympoksen tragediakomedia
  • Prinsessan pettäjät - eX lähestyy ystävättären kautta taas sisäpiiriä, imemään sosiaalisen olemassaolon luxusluuydinmehua

Monet filosofit ovat pallotelleet sillä ajatuksella, että hyvä tragedia on komedia ja hyvä komedia on tragedia.
Human condition.

Onni estää halun ja halu estää onnen.

Yllättävää, että ruotsalaisen sosiaalisuuden korkein muoto (kohteliaan ylimieliset kuninkaalliset) voi saavuttaa kreikkalaisen tragedian mitat - muinaiskreikkalaista saippuasarjaa reaaliajassa. Det skulle vara hygglig det.

Miellyttämisen ammattilainen joutuu kohtaamaan todellisuuden. Madde on elänyt koko lapsuutensa maailmassa, jossa kaikki on (lavastettu) häntä varten. Nyt lavastus onkin häntä vastaan.
Hän on tehnyt sankarin pahimman teon - hän on uskonut olevansa erilainen kuin muut ihmiset. Nyt hän joutuu kokemaan ihaillun sankarin hybriksen seuraamukset - vai lisääkö hän vain kierroksia torjuessaan sankarikuvansa vastaista todellisuutta?

Anagnorisis
vai vain hybriksen korjaava liike?
Kreikkalainen sankari tarkoittaa Jumalan valitsemaa. Aivan faktuaalisesti kreikkalaiset aloittivat julkkiskulttuurin. Jumalan valitsemat urheilusankarit olivat uskomattoman suuren julkisen huomion kohteena.
Ne, jotka ovat todistetusti parempia kuin muut. Sankarit.

Ainakin sosiaalisena onnellisuuden statuksena julkinen "onnellisuus" toisten myöntämänä statuksena addiktoi ihmistä. Statusonnellisuudesta tulee identiteetin rakenne, ei itsetuntemuksesta.

Kaunein valhe voittaa.
Kaunein valhe tuhoaa.
Koominen tragedia.

Ihmiset järjestävät vaikka minkälaista draamaa suurella vaivalla antaakseen onnellisuuden mielikuvan ja keveyden vaikutelman, jotta voisivat olla työstämättä oman sielunsa ankeutta, olemisen tavoitteiden umpikujaa ja henkisen kehityksen täydellistä pysähtyneisyyttä.
Jos onnen välineet tulevat onneksi sinänsä, on yksilö  hukassa - kuten jo Sokrates tämän esitti omalla tavallaan.

Eettisfilosofisena asetelmana meillä on nyt seurattavana jotakin hyvin kreikkalaista ja shakespearelaista. 
Sosiaalipsykologiselta kannalta Madden ystävätär sekä eX tekevät invaasion nyt julkisuuteen tehdäkseen äidinmurhan. Madde on kuninkaallisena ikäisilleen kavereilleen rooliltaan  "äiti", todellisuuden keskipiste, vallan symboli, lähipiirinsä statuksen määrittäjä, kateuden ja vihan puhtain esimerkki.
Kapina äitiä kohtaan on äärimmäisin tabu- Äärimmäisin kiihoke.
Olet vain ikätoverimme, olet nyt velkaa meille lojaaliutemme. Nyt me määritämme sinut, kun onnistuimme tekemään kapinan paratiisissa.

Ultimate Role Game is on Stephanie af Klercker ja Jonas Bergström.

PS
jos joku viihdekulttuurin käyttäjä ei tiedä niin saippuaoppera on laimennettu tragedia, jonka muoto on 2400 vuoden takaa - ja komedia oli jo silloin laimennettu sekä karnevalisoitu versio tragediasta, jonka jälkeen komedia esitettiin

Ei kommentteja: