perjantaina, marraskuuta 04, 2011

Kun mieli erkaantuu tajunnasta - Lukas Moodysson, Nevanlinna ja Relander



 Tuomas Nevanlinna ja Jukka Relander jatkavat taas Radio Helsingissä omituisia käsityksiään kristinuskon kulttuurieroista romanttisen katolilaisen itsekontrollihegemonian varjoassa.

Heidän mukaansa luterilainen krapula on nimenomaan tunnontuskaisen itsesäälinen krapula päinvastoin kuin katolilainen krapula - N&R mukaan.

Aivan nurinniskainen käsitys todellisista kulttuuripainotuksista.
 
Ovatko N&R koskaan tavanneet aitoa katolilaista, joka pyytää papilta hyvitystekoja sen sijaan että pyytäisivät tekojensa uhrilta anteeksi?

Näkisin näin

:: Protestanttinen krapula on tilaisuus/asenne elevoitua ruumiillisesta ilosta ikuisten totuuksien ja oman elämänsä etäännyttämiseen introspektiossa elämänilmiöiden suhteellisiin sfääreihin. Katoliliaiset juoksevat moraalisessa krapulassakin narsistisesti papin luo tunnustamaan mitättömät tapasyntinsä toistaakseen ne resetoinnin jälkeen - nähden itse itsensä kaiken Jumalan runnovan huomion keskuksena. Protestanttisuus on suhteellisuudentajussa ja syy-seuraamusten aivan erilaisessa havainnoinnissa.

Kuuntele Radio Helsinki netissä:
http://www.radiohelsinki.fi/

#Kulttuuri #Uskonto #Sivistys #Sosiologia #Radio #Keskustelu #Filosofia #Kirkko #Audio  #Helsinki



 II



Helsingissä vieraili pohjoismaisen elokuvan elvyttäjä ja hulivili.


Hän poikkeaa uljaista suomalaisista verbaalitaiteilijoista rehellisellä heittäytymisällä: aloittaessaan kirjoittamisen, hän ei tiedä tuleeko tekstistä käsikirjoitus, runo vai kirja. 

" Lukas Moodyssonin vahvasti omaelämäkerrallinen romaani kertoo
kirjailijasta ja elokuvaohjaajasta, jonka elämän isän yhtäkkinen
kuolema suistaa raiteiltaan. Suru, menneisyyden pettymykset ja muistot alkoholisoituneen isän julmuudesta vyöryvät päälle kuin tulva. Isän aika on kuvaus kaiken nielaisevasta surusta.
Se on myös kirja nykymaailmasta, Malmöön, Bangkokiin, Berliiniin ja Bonniin sijoittuva maaninen matkakertomus, jossa itsensä marttyyriksi nimittänyt päähenkilö pakenee ihmisyyden absurdeihin ja groteskeihin syövereihin. Miten kukaan voi löytää itsensä maailmassa, jossa ihmisiä myydään kuin broilereita?





Ei kommentteja: