sunnuntaina, joulukuuta 18, 2011

Modernit harhakuvat - kuvamanipulaatio


Tutkijat paljastavat:
Kuvamanipulaation voi jäljittää
On häkellyttävää, kuinka asialliseksi ja arvovaltaiseksi mediaksi itsensä esittävä suomalainen "uutismedia" käyttää kuvamanipuloituja kuvia eikä ilmoita sitä kuvan yhteydessä katsojalle, asiakkaalle.

Jo kuvan päivämäärän salaaminen on manipulointia.
Mainoksissakin pitäisi olla selkokielinen ilmoitus rankasta kuvamanipulaatiosta eli photosoppailusta. Onko ihoa siloteltu, onko lantiota kapeutettu, onko poseka imetty Photoshopilla, onko nenä muokattu.

Suomalaisissa Luontokuvakilpailussakin on jo hyväksytty visuaalinen kuvamanipulaatio (elementtejä saa poistaa ja yhdistää) mikä on täysin sietämätöntä ja perustelematonta kulttuurin ja asenteiden vääristelyä.


Kouluissa täytyisi olla nuorille joka vuosi vähintään 20-50 h mediaopetusta sillä todellisuutta, mielikuvahallintaa, kaupallisuutta ja todellisuudenvääristelyä ei voi ymmärtää, jos ei ymmärrä nykyistä manipuloivan teknlogian helppoutta sekä yksinkertaista tietoteoriaa tiedon rajaamisen käytöstä peruspropagandassa.

Helsingin Sanomien laaja propaganda kokoomuslaisen ja "oikeistolaisen" porvari-Suomen puolesta perustuuu yleensä "vain" tiedon rajoittamisen propagandaan. Se on olevinaan moraalista manipulaatiota, kun ei vääristellä tietoa, jätetään vain näkemyksen ja ideologian vastainen tieto pois.

Kuuluisin poliittisesti vaikuttavin kuvapaljastus oli sairaan Kekkosen avuton kävelyttäminen Kultarannassa.

HS oli esimerkiksi sponsoroimassa USA:n valheellista Irakin sotaakin hyvin laajalla mediakampanjalla ja tuloksen on ollut yli miljoona kuollutta ihmistä hyvin hatarilla ja käytännössä väärillä perusteilla ja amerikkalaisen valloituspolitiikan läpilyönnillä.
Jos jokin poliittinen tavoite ilmoitetaan/esitellään mielikuvana faktaksi, kyse on jo vakavasta vääristelystä. Jos sota on vain upeiden teknologisten laitteiden ja lihaksikkaiden sotilaiden visuaalista esittelyä ilman silpoutuneita ihmisiä, kysymys on mediasodasta Suomen kansalaisia vastaan.

Moni älykäs ja sivistynyt tuttavani yhä luulee Irakin sotaa "tarpeelliseksi" ja aiheelliseksi sodaksi. Irakiin hyökättiin vaikka rahoittajat ja terroristit olivat Saudi-Arabiasta.
Nykyiseen Afganistanin sotaan liittyy hyvin vakavia tiedon rajauksia ja visuaalista mielen ohjailua.

Silvottujen lasten kuvia NATO-iskujoukkojen jäljiltä ei Hesarissa näytetä.

Todellisuuden rajaaminen on tehokkainta politiikkaa - vaikka ei suinkaan demokraattisinta.

HS noudattaa Hollywoodin sotaelokuvien viihteellisiä keinoja ja periaatteita sotakuvissa ja sotauutisoinnissa: sota esitetään jännittäväksi ja "nuorten miesten" rohkeutta lisääväksi moraaliseksi peliksi. Hyökkääjät esitetään puolustajiksi.
Sodan luonne on myös journalistisesti rajattu ja sensuroitu: NATO käyttää YK-sopimuksen vastaisia hyökkäysjoukkoja ja -metodeja ja niistä ei näytetä kuvia ja haastatteluja. Suomalaisia hyökkäysjokkojen sotilaita ei haastatella edes nimettöminä vaikka he kertovat Vietnam-tyylisistä kokemuksistaan ystävilleen Suomessa melko avoimesti. Julkinen salaisuus - media armeijan palveluksessa.

Elämmekö vapaassa kulttuurissa?
Onko rahakkaiden ylikansallisten yhtiöiden maukas ja photoshopattu mediapommitus vapauden tila?
Ymmärrämmekö kuvallisia ja verbaalisia painotuksia, joilla meitä pommitetaan?

H&M ei manipuloinut "kuvia": he manipuloivat todellisuutta.

Suomalaisen todellisuuden vääristelyn laajin asenteiden ja mielteiden salaliitto liittyy oikeistovirkamiesten salaliittoon suomalaisen opetuksen vääristämiseksi ja sensuroimiseksi oikeiston linjausten mukaan. Tämä on jo rankempaa yhteiskuntakuvan manipulaatiota mutta se vaikuttaa joka päivä suomalaisiin oppilaisiin. Yhä.
Siksi opetushallitus ei halua laajaa, rehellistä ja kriittisti mediaopetusta ja yhteiskuntaoppia kouluihin.
Mielikuvamme ja jo kaupalliset "hyvinvointitavoitteemme" itsestänselvyyksinä ovat mielikuvapolitiikkaa.Jo kuvien tasolla.

Mielikuva on aina politiikkaa - ja siis tavoitteita -  ilman faktoja.
Kaupallisesti yliluonnolliset naistenkuvat ovat tärkeä keino saada naiset tuntemaan häpeää ja tuotteet tarjoamaan ratkaisuja häpeän  ja riittämättömyyden tunteisiin.







www.guardian.co.uk


::facebookkaa:

Ei kommentteja: