keskiviikkona, elokuuta 28, 2013

Docventures uskonnosta ja valtionkirkosta

    Keskiviikkona Docventures uskonnosta ja valtionkirkostaKeskiviikkona Docventures uskonnosta ja valtionkirkosta



Keskiviikon Docventuresin avauskeskustelussa Radio Puheessa maailman matkaajat aloittivat kulttuuriohjelmansa uskontokeskustelulla.

Kummatkin nuorekkaat miehet paljastuivat ev-lut valtionkirkon kannattajiksi.

Heidän mielestään  "se hillitsee ääriliikkeitä".


Eli uskontojen epätasa-arvoinen kohtelu ja pakkouskonto lapsille kouluissa valtionkirkon tunnustuksellisessa uskonnonopetuksessa valtion pakottamana hillitsee uskonnollisia  ääriliikkeitä ja luo perinteitä, nostalgista ja "vaaratonta" uskontoa?
Lapsilla ja nuorillahan ei ole itse oikeutta valita paralleelia Elämänkatsomustaito-opetusta, jos jompikumpi vanhemmista on kirkon jäsen. Tietääkseni myös musliminuoret pakotetaan imaamin opetukseen koulun määräyksellä ja poliisien avustamana.
Verovaroilla valtion pakkouskontoa.  
    Suomi 2013 vai 1413?


Docventuresin vetäjät kuitenkin väittävät
edustavansa äärimmäisen vapaata individualistista maailman tutkimista ja subjektiivista henkisyyttä - ja kannattavat nyt valtionkirkkoa?
Täytyy sanoa, että kirkon aivopesu ja rippikoululeirin seksuaaliviritteinen iltanuotiosuggestio on nyt onnistunut täydellisesti. 

Kirkko on onnistunut luomaan keskusteluhegemonian, jossa kirkko nyt väittää edustavansa suomalaisten uskonnollista maltillisuutta ja suvaitsevaisuutta.
Suomalaisten suvaitsevaisuus on sinänsä  fakta mutta ei todellakaan kirkon ansiota.

Kirkkoahan kansan yleinen suvaitsevainen, humanistinen mielipide  on voimallisesti pakottanut muuttumaan konservatiivisesta uhkailijasta ja sota-ajan propagandakirkosta suvaitsevaisemmaksi rituaalinostalgiaksi.
Muistakaa kirkkokeskustelun yhteydessä, että valtionkirkko ja piispat pitää yhä kiinni Vatikaanin seksuaaliteologiasta, jonka mukaan homoseksuaalit eivät voi olla tasavertaisia heteroseksuaalien kanssa. 
Perinteet vihapuheen puolustuksena ja kaunistelijana.

Ruotsalaisten ja Vatikaanin 800-vuotisen pakkouskonnonko nostalgian takia on annettava Vatikaanin perilliselle valtaa ja etuoikeuksia ja pakotettava lapset tunnustukselliseen uskonnonopetukseen?
   Logiikkaa on moneksi.
Riku ja Tunna eivät ymmärrä toistavansa valtionkirkon propagandaa kirkosta sivistyksen edustajana.
Valtionkirkon historian vääristelyä kirkon olemuksesta ja kirkon vastuusta homovihassa ja seksuaalirasismissa.
Vaikka kirkko on vastustanut kaikkia hyvinvointivaltion rakentamisen vaiheita, lasten oppioikeuksia ja lapsityövoiman poistamistakin sekä homojen laillisen kriminalisointi-vainoamisen lopettmista.
  
Kirkko on iso poliittinen instituutio: kirkko ja sen lahkot (lestadiolaiset, viidesläiset, keskustalaiset) tekevät kaikkensa, jotta tasa-arvoinen avioliittolaki ei toteutuisi ja kirkon syyllistävä kontrolli seksuaalisuuteen säilyisi valtion tukemana. 
Valtio on nyt kahden etupikeutetun valtionkirkon arvovallan takaajana ja uskonnonvapauden estäjänä perustuslain vastaisesti.
Suomalaiset veronmaksajat uskosta riippumatta maksavat nyt mm. piispojen palkat, edustusasunnot ja PR-matkustelun miljoonien erityisverohelpotusten kautta. Johon toimittajat eivät ikinä viittaa uskontokeskustelussa.


 Teologia on mielenkiintoista sirkusta:
kirkko säilyttää brutaalit Vatikaanin dogmit, mm. Apost.usk.t., homorasismin, vanhoillislestadiolaisten naisten seksuaalisen alistamisen pakkoseksiin ilman ehkäisyä ja joukkomurhaaja Mooseksen ihailun mutta suojaa arvostelulta omat oppinsa sitten ns armo-kuorrutuksella;
  • Pappi Antti Kylliäinen kritisoi erotetun kolleegansa saarnaa:

    ”Saarnaksi se oli aika kamala. Omalla brutaalilla tavalla se oli raamatullinen, mutta ei luterilainen saarna"

    Kylliäisen mukaan "saarnassa on mahdollisuus esittää kritiikkiä, mutta tyylitaju pitäisi säilyttää. Luterilaisessa saarnasta armo pitäisi jäädä päällimmäisenä mieleen ja tuossa ei armosta ollut tietoakaan"

Kylliäinen siis puolustaa kirkkoa "armon kirkkona" vaikka naispappeudessakin puolueet järjestivät aikoinaan kulissien takana ankaran ja laajan painostus- ja uhkausoperaation kirkolle, jotta tämä hyväksyisi naispappeuden Ruotsin malliin.

Mutta miksi "luterilainen" valtionkirkko pitää kiinni yhä Vatikaanin opeista eikä toteuta esim. protestanttista yleistä pappeutta? Jos se on luterilainen?
Jokin ei nyt täsmää "kansankirkossa".


  • Suomessa on myös veronmaksajien maksamat sotapapit eli sotilaspapit, jotka ovat olellinen osa armeijan propagandakonetta mm. armeijan värväystoiminnassa "asevelvollisille" Suomen kansalaisille suomalaisten sotilaiden motivoimiseksi ja siirtämiseksi Naton ja Amerikan palkkasotilaiksi (noin 250 on siirretty nyt palkkasotilaiksi suomalaisten NATO ISAF-sotilaiden lisäksi ja YK-tominta on lähes lakkautettu). 



Keskiviikkoillan dokumentti on

Huikea dokumentti  miehestä, joka perustaa suggestiivisen uskonnon. Ja paljastaa seuraajilleen lopuksi, että on keksinyt kaiken itse...

Kumare tulee Areenaan katsottavaksi:
http://areena.yle.fi/tv/1984434




  • Keskustelua galluptulosten nopeasta muutoksesta suomalaisten uskonnollisuudessa:
http://todellisuus.org/index.php?topic=1794.75;wap2




http://yle.fi/aihe/docventures














Korkeakirkolliset todellakin ihmettelevät miksi ihmiset eroavat kirkosta vauhdilla

   ja sen lahkoista, joissa toimii 200 kirkon työntekijää?



  • Kirkon erityissuojelussa toimivien vanhoillislestadiolaisten kaksi johtajaa eroaa

Kirkko ei ole vieläkään tarjonnut apua tuhansille raiskatuille, jotka ovat uhreja kirkon suojelemassa lahkosysteemissä.

http://yle.fi/uutiset/vanhoillislestadiolaisten_toinenkin_nokkamies_eroaa/7006522



Kirja tuhansista uhreista

Johanna Hurtig: Taivaan taimet – tutkimus lasten hyväksikäytöstä vanhoillislestadio-laisuudessa


http://freepathways.wordpress.com/2013/10/06/taivaan-taimet/















::

1 kommentti:

Arhi Kuittinen Finnsanity kirjoitti...

Toinen kriittinen diagnoosi Docventuresin uskontohegemoniasta:

" Valtionkirkolla on asemansa vanhojen tottumusten ansiosta, eikä se lahkoja pelota. Päinvastoin ärsyttää ja rohkaisee ääritulkintoihin."

http://ykirikkl.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/148680-madreligiontures