sunnuntaina, marraskuuta 10, 2013

Kuinka katsot Titanicin uudella tavalla


    Kuinka katsot Titanicin tänään uudella tavalla

 Titanic televisiossa.

  Ja mielessäsi.


Olisitko katsojana hyväksynyt, että Rose uhrautuu köyhän,
omaa statuksensa nostosta unelmoivan hakatun klopin puolesta ojentaen ennen uppoamistaan timantin pojan vaurastumisen ja tulevaisuuden varmistamiseksi  - ja olisit itkenyt sen kohtauksen ihanuutta?



 Nyt Titanic-elokuva rankaisee tabun ja statuksen rikkojaa, tätä statusrooliansa ja asemaansa nostavaa nuorta miestä.
Eikä oman statusasemaansa varmistavaa, rahalla ja seksillä avioliittoon, porvari-statusprostituutioon suostuvaa naista.


Rose-hahmo vahvistaa Titanic-elokuvassa eliitin "prinsessa saa talonpojan uhrautuvan ihailun" -hegemoniaa ja kaupallista tarinanmuokkausta. (mm. Zizek)

Talonpoika uhrautuu taas ja eliitin prinsessan elintaso turvataan - sekä eliitin yhteiskuntajärjestys/ hegemonianäkemys turvataan. Porvari-ideologian muuntelemissa saduissa "seikkailu" on talonpojan uhrautumishalussa aatelishovin puolesta.

Jo Titanicin alkukohtauksessa partiopoika-talonpoika on valmis uhrautumaan prinsessan itseinhon ja itsetuhoisuuden puolesta ja tämä kiihottaa prinsessaa tavattomasti.   


Alkuperäisissä eurooppalaisissa "saduissa"
eli kansan karnevalistisissa tarinoissa talonpoika tappaa lopulta isänmurhana kuninkaan, joka on yhteistyössä yhteisöä terrorisoivien hirviöiden kanssa.
  • Tarinat olivat freudilaisesti ja jungilaisesti monitasoisia mutta vallitsevaa elitismiä pilkkaavaa ja vapaata älyä sekä yksilöllisyytt korostavaa. Joissakin tarinoissa prinsessasta tuli sankaritalonpojan tai peikon palvelija rangaistukseksi ahneudestaan.
   
Talonpoika oli alkuperäisessä tarinaperinteessä anarkisti, joka pelasti kylänsä aatelisten ja hirviöiden terrorilta.


1800-luvulla kerrontaperinnetta aloitettiin editoimaan eliitin fantasiaideologian mukaiseksi anarkistista kansantarinoista  kirjajulkaisuissa siten, että talonpoika liittyy mukaan kuninkaan hoviin eikä tuhoa kuninkaan aatelisvaltaa ja verotusterroria. 
(satuja ei kerrottu lapsille vaan aikuisille takan ääressä)
 
Titanicin loinaskohtauksessa Jack vannoo kapitalismin valan osoittaakseen samaa statuslinjaustaan uhrautumishalunsa motiivina.

Kapitalismin perusmoottori on romantiikka, ylöspäinnaimisen statusromantiikka, kuten oli Neuvostoliitollakin.
  • Afganistinin hajota ja hallitse -siirtomaasotaakin perustellaan romanttisesti, prinsessasatuna, pikkutyttöjen koulunkäyntioikeudella.

Titanic on ollut uuden elitistisen feminismin propagandan auraajia, joissa naiset ovat saaneet unohtaa oikeistolaisen alistamisen kulttuurin ja todelliset vastakkainasettelut keskittymällä vain naisten etuoikeuksien ajamiseen.
  • Oikeistoeliitti on ostanut feministit puolelleen eliittifeminismillä, jotta naiset eivät analysoisi luokkataistelua ja yleisiä taloudellisia ihmisoikeuksia vasemmistolaisesti  vaan narsistisesti ja hedonistisesti vain naisten etuoikeuksia  "moraalisen" taistelun keskipisteen. Hyvä omatunto ja hedonistinen oikeudentaju on myyty naisille omituisella hedonistisesti rajatulla moralismilla.

Suuri osa amerikkalaisista elokuvista pohjautuu täsmällisesti  elitistisen kapitalismin, psykoottisen paranoidisen viholliskuvan (alienit ym) ja väkivaltaviihteen ideologiaan. Viihteen varjolla näkökulmia nautinnollsiesti ohjaavana propagandana. Brutalisoiva viihdeväkivalta on lähes ikärajavapata kun seksuaalinen vapaus on äärimäisen sensuroitua rankalla ikärajaluokituksilla.  
Historiantajua väärentämässä militaristisen ja kapitalistisen voittajien ideologian viihteellisenä ja sadistisena propagandana.

Jotta eliitin väkivaltaiseen ja taloudelliseen alistamiseen keskittynyt todellinen historia (esim. taistelu terveydenhuoltoa ja ihmisoikeuksia vastaan ja nyt Irakin sota ja Afganistanin sota) ei häiritsisi katsojan illuusioita voittoisasta kapitalismin ideologiasta ja manipulatiosta ”länsimaisena kulttuurina”.   
Viimeisen 8 vuoden aikana Amerikasta on tullut kymmeniä armeijan rahoittamia ja ohjaamia elokuvia, joiden painopiste on amerikkalaisen kolonisaation  ja uusfasismin seksikkäässä mielikuvamarkkinoinnissa.


         Titanicin analyysiä - Zizek:

    •    Rose (Kate Winslet) actually gets to reinforce her hegemonic dominance over the working classes by sampling their lifestyle and then knowingly returning to her bourgeoisie existence. Indeed it is at the final moment when she proclaims that she “wont let go” of Jack (Leo DiCaprio) that she does the exact opposite and releases her grip and sails on to New York

  Crispy Sharp Film:

The Pervert's Guide To Ideology (Sophie Fiennes) 2013
http://crispysharp.blogspot.fi/2013/10/the-perverts-guide-to-ideology-2013.html
http://malaysiabay.org/s/?q=The+Pervert%E2%80%99s+Guide+to+Cinema&video=on&page=0&orderby=99
















::

Ei kommentteja: