tiistaina, elokuuta 19, 2014

Espoo Cine parhaat elokuvat 2014 - Finland Film Festivals


Ohjelmisto on nyt tarjolla. Selkeästi parempi tarjonta kuin viime vuonna. Aitoa eurooppalaista elokuvaa, karakteerikeskeistä. 


Yllätyselokuva on suosikkini:

Olipa hurja elokuva   - Breathe.

Bergmanilainen. Tarkka psykologinen tragedia, totaalinen yllätys



Breathe


Kun hengittäminen kuluttaa hapen



2.

Daughters


Kun sielunystävä on dobbelganger
ja elinehto on torjunta





At Home 

Kun ylhäältä putoavalla on pidempi matka alas
  


Miss Violence

Kulissit vaativat uhrauksia - ja uhreja


South Is Nothing


Suomalainen kohtalo italiassa


Insecure

 Kuka voi vastustaa kohtaloa



Rodrigo Sorogoyen

Stockholm

 Woody Allenin jalanjäljissä, vakavammalla sävyllä
(Tukholma on muuten tarjonnut Woodylle leffarahaa täysbudjetin mutta W empii. Voi voi onko Tukholma sittenkään kulttuurikaupunki)

 





Entäs suomalainen elokuva eurooppalaisten rinnalla? 

Elokuvasäätiön kaupalliset periaatteet ja oikeistolainen sensuurikäytäntö estävät vastaavanlaisen suomalaisen elokuvakulttuurin kehittymisen.

Olemme 30 vuotta jäljessä elokuvailmaisussa ihan vain poliittisesti kontrolloivan systeemin takia, joka korostaa vahvasti poliitikkojen oikeistolaisia tarpeita rajoittaa elokuvien haaste mm. poliittiselle eliitille suomalaisen brutaalin todellisuuden ja korruption kuvaamisessa. Systeemi on ihmiskuvan ohjailua: oikeistolaisten kaappaamaa virkamieskoneistoa ja mediaa ei saa asettaa kyseenalaiseksi sillä ihmiskuvan vaatimuksilla meitä ohjaillaan poliittisesti epäpoliittisiksi, alamaisiksi uusliberlaistiselle yhteiskunnan tuhoamiselle, suuryhtiöille. Kaupallisuus tuettavan elokuvan ensimmäisenä sääntönä. Pitäisi soittaa hälytyskelloja.

Elokuvasäätiö (joka ei ole säätiö) jopa valitsee ohjaajalle näyttelijä: elokuvaan vaaditaan tuen ehdoksi käytettäväksi näyttelijöitä joita tuottajat käyttävät "yleisesti".

Hallitus aikoo leikata elokuvatukea miljoonilla 

– "Elokuva on kulttuurin äpärälapsi" HS


 Poliitikoille ja opetusministeriölle elokuva on vaarallisin taidemuoto, siksi eliitin ja turistien rakastamaan farssilaulantaan, oopperaan, johdetaan n. neljä kertaa enemmän, n. 75 miljoonaa euroa poliittisesti valvottua tukea joka vuosi. Ehkä jopa 85 milj. Ylikansallinen turismi ja hotelliketjut saavat tästä tuesta hyötynä maailman halvimmat oopperaliput - 30 miljoonaa e turismiin pim.  

 Elokuva olisi vaarallista ja vaikuttavaa, jos se olisi kriittistä, dekonstruktiivista, vastakkainasettelua ja poliittista, jopa historiaa paljastavaa, mitä se Suomessa ei ole. Se on alistettu ja sensuroitu poliittisesti "epäpoliittiseksi", vaarattomaksi, lipputuloilla määritellyksi viihteeksi, OKM:n poliittisen valvonnan alla.  Kaikki valtapuolueiden poliitikoille ja eliitille hankalat poliittiset ja kriittiset käsikirjoitukset ja historiantulkinnat torjutaan tai sensuroidaan Suomessa. 

 

Mitä suomalainen sensori sanoi syyksi sensuroidessaan Aistien valtakunta -elokuvan?
"Suomen kansa ei kestä tätä" 
 

Eliitin korkea veisu. Älkää tehkö kuten me teemme.

Enbusken ohjelmassa todistamme eliittiarvostelijan julkeaa ylimielisyyttä tai sokeutta 2013:

      "Enää ei ole sensuuria". 

Anteeksi? Aivan kuin elokuvasäätiö ei olisi oikeistolaisen opetusministeriön poliittisen ja ideologisen ohjauksen alla? Mielipuolista luoda sivistyksen sumuverhoa ankaran poliittisen elokuvarahoituksen ja valtapelin ympärille. Mutta moni uskoo tämän onnellisen "konsensuksen määrätystä vapaudesta".  Elokuvataide on mahdotonta Suomessa oikeistolaisen hegemonian takia.

Ariel-elokuva oli viimeinen poliittinen ja taiteellinen elokuva.

Suomalaista todellisuutta paljastava pörssikeinottelun vyöryttämän laman alla - ja sen takia Kaurismäki karkoitettiin Suomesta elokuvasäätiön saadessa käskyt, että suomalainen elokuva ei saa olla poliittista eikä haastaa poliitikkoja ja HS-YLE-median propagandaa.  Eliitin syyllistäminen ja historian sensuroinnin paljastaminen on kauhein rikos, josta elokuvasäätiö estää sinua tekemästä. 

Älkää erehtykö luulemaan kurjuutta estetisoivia suomalaisia elokuvia poliittisiksi. Estetisointi on sokerointia, porvarillisen torjunnan perusmekanismi mediassa. Todellisuutta ei tuoda lähelle vaan todellisuutta väärennetään ja katsojalle luodaa valheellisen nautinnollinen kokemus.
  





      you can't touch this














Pahan juuri suomalaisessa elokuvassa
Tässä elokuvassa kulminoituu kaikki paha ja typerä suomalaisesta elokuvasta:
epätodellinen, epäuskottava,
psykologisesti ontuva, junnaava, pakottava, kapea, lapsellinen fantasia fanaattisella positivismilla, motiiveiltaan pelottava aikuissatu pappien pseudokristillisyyden ihailuna. Porvarien pseudokristillinen unelma köyhän nopeasta muutoksesta ihannekansalaiseksi ilman yhteiskuntasopimusta, ilman lapsuutta ja hyvinvointivaltiota. 
Todellisuudessa tämä kovakasvo olisi tappanut tekopyhän papin raakileen.

















Nordic Scandinavian Film European Film Festival Tourist information 
Parhaat Valikoidut Suositukset, Dramaturgia Tragedia Talouskriisi Eurooppa EU Psykoanalyysi Bergman Pohjoismainen Finland Helsinki Espoo





 

Ei kommentteja: