perjantaina, maaliskuuta 17, 2017

Nyt netissä, Tärkein suomalainen kirja Harhama 1908 Maiju Lassila - Suomalainen dystopia ennen Orwellia - kirjallisuus oikeistolaisen ohjauksen alla

Ällistyttävä kirja.

Tärkein suomalainen kirja.

Suomalainen kirjailija kirjoitti ensimmäisen aidon dystopiaromaanin maailmassa. Oikeistolaiset taidepiirimme, kirjallisuudentutkijat, toimittajat ja yliopistot kuitenkin yrittävät sensuroida sitä pois kirjallisuushistoriasta sinnikkäästi.

H'mmennyksen dystopia - hämmennyksen taktiikat ovat joka päivä Hesarin ja Ylen hysteriatarjonnan huulilla.


  HARHAMA 

Maiju Lassila /Untola/"Rantamala"
 1908 kirjoitettu, saa huuto.net:istä useimpina kuukausina.

  
  Lue  Harhama 6 PDF nidettä 
 Sinun täytyy ladata kaikki 6 nidettä 1 ja 2 osat kukin 3 nidettä 
- kirja 6 nideosassa: 


  • Huomaa, että tuon hakusivun järjestys on sekaisin sekä tiedostojen nimissä on virhe, tarkista kansikuvasta mitä pdf nidettä luet. 



Huumeita, seksiä, suggestiota, hybristä, köyhien kauhua, näkymätöntä eliitin luokkasotaa, eliitin tarkkailua, vallankumousta, paranoijaa, työläinen eliitin lipevän ja huuruisen ohjailun alla. Onko kaikki huuruinen ja ekstaattinen ohjailua, manipulaation viihteellistä dramatisointia, eliitin teatterinomaista luokkasotaa massojen ohjailuna?

   Ja tietysti herää suuri kysymys,

onko Brave New World kirjoitettu tietoisena Harhamasta. Monia samoja dikotomia-asetelmia, skeema-asetelmia.

Yksilön kemiallinen ekstaasi ja tiedostamisen jäsentymättömyys ilman eliitin luokkasodan tiedostamista ylläpitää eliitin valtaa Harhamassa ja Brave New World:issa.


" Teos on yli tuhatsivuinen järkäle ja lukija monenmoisilla ennakkoaavistuksilla ladattu. Eino Leino haukkui suurteoksen tuoreeltaan 1909 hajanaisena. Haukkuminen osoitti levottomuutta Suomen kulttuurieliitin taholta. Tilattuun lyttäykseen hätäpäissä keksitty väite hajanaisuudesta uppoaa emotionaalisesti niihin, jotka eivät ole lukeneet tiiliskiveä sen alkulehtiä pidemmälle.
   
Parin sadan sivun kohdalla teoksen sommittelu ei vaikuta enää lainkaan hajanaiselta. Toisiaan tukevat enemmän tai vähemmän psykedeelisin keinoin motivoidut jaksot rauhoittuvat jänteväksi klassiseksi romaanikerronnaksi. Harhaman vihkiäisjaksossa on jopa suomalainen tukkijätkäromantiikka saanut ooppiumhuuruisen komean variaation. 
  
Vaikka kysymyksessä on tekijänsä esikoisteos, se vaikuttaa sittenkin yllättävän kypsältä ja itsevarmalta vaikean dekadentin ja symbolistisen tyylinsä huomioon ottaen. Tosin Lassila oli kirjan julkaisun aikoihin jo yli 40 vuotias. Pitkällinen kypsyttely tuntuu ja näkyy teoksen otteessa ja taiteellisten keinojen omalakisuudessa. 
  
Lassila teloitettiin sisällissodan aikana (rituaalisesti?) valkoisten toimesta. Kirjailijamurhaa oli seuraamassa Suomenlinnanlaivalla sen ajan kulttuurieliitti tärkeimpinä kiihkoilijoinaan runoilija Gunnar Björling ja Turun kuritushuoneen 2. apulaisjohtaja Wolmar Henrik Ståhlberg. Runoilija Juhani Siljo ei ollut paikalla, koska oli menettänyt henkensä aiemmin samassa kuussa.
  
Harhama taustoittaa näitä tapahtumia ennustamalla ne. Harhamassahan puhutaan sodasta enteelliseen tyyliin, vaikka kyseessä onkin Venäjän ja Japanin sota. Maju Lassilaa pelättiin myös siksi että hän tunsi Venäjää ohi operatiivien ja saattoi paljastaa tosiasioita. Kohtaus Anna Pawlownan budoaarissa saa dostojevskilaisen draaman sävyjä kun Suomen ja Venäjän välistä syvää juopaa ruoditaan.

"- Suomalaiset pelkäävät Venäjää kuin hautausmaata, ennätti paroni Geldners vastaamaan. - Heillä on niin lyhytnäköisiä valtiomiehiäkin, jotka eivät tahdo tuntea vastustajaansakaan, eivät oppia tuntemaan sen voimia… se kun asuu rajan tällä puolen.
- Ei… ei, yritti Harhama keskeyttää, mutta Anna Pawlowna keskeytti hänet kiihtyneenä, lausuen:
- Kuinka ei?… Olen Teille itsellenne usein sanonut, että te suomalaiset tunnette Pariisin likaviemärit, mutta te ette tunne Venäjän suunnattomia taideaarteita, jotka ovat kivenheiton päässä maastanne. "





::


IHMISVIHA JA MAAILMANTUSKA 


"Irmari Rantamalan Harhama on jokaisessa suhteessa paras koskaan suomeksi kirjoitettu proosateos. Se on kielellisesti taidokkaampi kuin Volter Kilven Alastalon salissa, se on poliittisesti painokkaampi kuin Paavo Haavikon tuotanto, se on rakenteellisesti hienostuneempi ja monisyisempi kuin Aleksis Kiven Seitsemän veljestä ja se on sisällöllisesti rikkaampi kuin Kalevala. Kaikki tämä on kristallisen selkeyden aateloimaa -- olkoonkin että tuon selkeyden voi tajuta vasta 2010-luvulla Matterhornin huipun jäähuurusta maailmaa katsova Zarathustra-henki. Harhaman rinnalla kalpenevat myös sen taidokkaimmat (tietoiset tai tiedostamattomat) jäljittelijät Aldous Huxley ja George Orwell. Näillä eväillä saa siis ikuisen unohduksen ja koskaan rehabilitoitumattoman jälkimaineen. Muualla paitsi sivistysvaltioissa. "

http://kaymala.blogspot.fi/2016/11/irmari-rantamalan-harhama-on-jokaisessa.html



::

Eskelinen 
"Untola kirjoitti lukuisten nimimerkkiensä suojissa kuitenkin paljon enemmän; 1910-luvulla hänen kustantajansa (Kirja; Kansa; Otava; Karisto) hylkäsivät noin parikymmentä käsikirjoitusta, joista valtaosa on ollut 1950-luvun alusta lähtien tallessa Helsingin yliopiston kirjastossa. Käsikirjoituskokoelmaan sisältyy runsaat 4000 käsinkirjoitettua pienikokoista sivua ja kokonaisten teosten lisäksi erimittaisia katkelmia romaaneista, novelleista, saduista, näytelmistä, runoteoksista ja Jeesusta käsittelevästä laajasta teologisesta tutkielmasta. Nimikkeitä on Portto ja Ikiliikkuja mukaan lukien kaikkiaan 24. Säilynyt on myös yli 700-sivuinen kirjekokoelma, joka valottaa Untolan suhdetta kustantajiinsa ja teoksiinsa.Kun kaikkeen tähän lisätään Harhaman kolmannen osan kadonneet 3000 sivua, saadaan alustava käsitys paitsi vertaansa vailla olevasta tuotteliaisuudesta myös suomalaisen kirjallisuuden kenties häpeällisimmästä kirjailijakohtalosta, johon sisältyy Untolan laiton teloitus, vuosikymmeniksi tietoisesti ja institutionaalisesti mustattu maine ja hänen julkaisemattomien ja kokoamattomien kirjoitustensa kohtalo"

:              http://proosahistoria.blogspot.fi/2016/09/17-harhama.html











         2.
  http://teawithannakarenina.blogspot.fi/2015/02/irmari-rantamala-harhama.html



3. " Sekavuudestaan huolimatta siinä on maailmankirjallisuuden elementtejä, jotka kohottavat kirjaa kansainväliselle tasolle. 
Porvaristo ja aatelisto viihtyvät Hiiden myllyssä, joka on ylellinen yökerho, jossa nautitaan herkkujen lomassa strippauksesta ja "tosi"-teatterista, jossa esimerkiksi lavalle tuodaan nälkää näkevä perhe  
Maagiseen realismiin sekoittuu eksistentialistinen mystiikka. Modernistista Harhamaa voisi väittää postmoderniksi, jos ei tietäisi julkaisuajankohtaa 1909. Monipolvisen, hajanaisen esityksen ytimessä on myös kysymykset mitä elämä ja aika ovat. Siten sen voisi rinnastaa Marcel Proustin suurteokseen Kadonnutta aikaa etsimässä. - Kirjahylly 








4. Yle vanha leimaava, torjuva seloste kirjailijasta  - porvarijournalismia

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/16/mika-oli-miehiaan-maiju-lassila

 


5
. Ajan henki



" Olemme siirtyneet Suomeen, joka on täysin orwellilainen. Tällä termillä tarkoitetaan yhteiskuntaa ja maailmaa, jonka brittikirjailija ja ajattelija George Orwell esitteli romaanissaan 1984. Johtajamme suoltavat silmiemme eteen jatkuvalla syötöllä aivopesuaineistoa ja media tursuaa propagandaa parhaimpaan, tai pahimpaan orwellilaiseen tyyliin." 




















#kirjallisuus #taide #suomi #orwell #kafka #bravenewworld #orwell1984

Ei kommentteja: