sunnuntaina, toukokuuta 28, 2017

Miten Fanny ja Alexanderin "jatko-osa" ei voittanut Cannesia - HAPPY END

Ei, ei voittanut.               *päivitetty

Miten tämä Fanny ja Alexanderin "jatko-osa" ei voi*nut olla voittamatta Cannesia


Happy End review - Michael Haneke's satanic soap opera of pure sociopathy
The German director returns to many of his classic themes in a stark, unforgiving and gripping satire on the European bourgeois and the people who serve them



Erikoinen valinta Cannesin kultaiseksi. Ruotsalaiselle. Ehkä ohjaajan nuoruus on bonus ja Cannesin periaate. Kadonnut puhelin tuottaa elämään häiriöitä, romahduksia, monta plottia eli kuvaa kuinka lähellä kaaos on meitä joka päivä eli metafysiikkaa hippunen eikä ehkä vain farssilähtöinen romahduskuvaus. Ruotsalaisen edellinen elokuva hiihtokeskuksesta sai paljon ansaittua kiitosta.

Odotan mielenkiinnolla josko kiinalaisten Finnkino ottaa elokuvat tai Kallion Riviera. Finnkino, skarpatkaa. 

Kino Engelissäkin on vihdoinkin uudet penkit +40 vuoden jälkeen! Astmaatikko kiittää.





II 


Älä kysy, miksi elokuvasäätiö OKM ja YLE estävät tämänkaltaisten elokuvien tekemisen Suomessa. Miksi keskinkertaisuudet savat tehdä mitättömiä filmitekeleitä vuodesta toiseen.

Oikeiston valta on kulttuurin vääristämisessä, eliitin hegemoniavallan kätkemisessä, kulisseissa ja Suomen natiiviasukkaiden kärsimysten historian vääristämisessä vulgaarin brutaalin eliitin kengän ja pakkouskonnon alla.

Elokuva ei ole Suomessa taidetta koska se on poliittisen väärennöstyön jatke, farssia,  epuskottavaa kevytdraamaa, monenlaista tunnepornoa ilman analyysiä eliitin vallan otteesta ja kulttuurin raiskaamisesta.














Yleiskatsaus:



Ei kommentteja: